Etusivulle ×

Intoa liikuntaan

Eikö liikunnan ajatteleminen ole jo eräänlaista kuntoilua? Jos ajatus liikunnasta ei nappaa, mieti mikä innostaisi sinua. Sitä kautta voit löytää oman motivaatiosi.

Onko tämä treenaamista?

Crossfit, ultrajuoksu, vesipallo vai bikram-jooga? Kestävyyttä, voimaa ja täsmäharjoittelua parantavat liikuntamuodot kehittyvät jatkuvasti.

Pitääkö treenaamisen aina olla sitä, että pakotat itsesi äärirajoille? Ei tietenkään. Yhtä tärkeää on se, että jaksat loppuun asti ja että myös palaudut ilman takaiskuja. Tasapainon löytäminen voi olla MS-potilaalle vaikeaa. Sisäisen motivaatiosi lisäksi sinua auttaa se, että löydät oman tapasi treenata.

Kun mietit, mikä sinua innostaa ja mitä kehosi sallii, voi olla, että päädyt yksinkertaisiin harjoituksiin oman kodin rauhassa. Se on silloin sinun tapasi treenata. Mieti silti samalla, miten tekisit liikunnasta itsellesi terveellisen elämäntavan. Tärkeintä on, että intosi liikkua säilyy. Ja jos joku treenikerta jää välistä, älä pidä sitä epäonnistumisena. Se on pikkujuttu, jonka yli pääset nopeasti.

Tarvitsetko kannustusta ja motivaatiota harjoitteluun? Kuntovalmentaja voi auttaa sinut alkuun. Jos olet epävarma, juttele ensin lääkärisi tai toimintaterapeutin kanssa.

Voisi sanoa, että opin tuntemaan kehoni uudelleen.

Nainen, MS-diagnoosi 2016

Uuden tavan vakiinnuttaminen vie 66 päivää.

European Journal of Social Psychology (How habits are formed: Modelling habit formation in the real world, 2009)

Himoliikkuja? Minäkö?

Mitä tarvitaan, että sinusta tulee liikunnallinen? Ei sen enempää kuin että olet ihminen, joka liikkuu. Sillä ei ole väliä, miten suoriudut siitä tai minkälainen kehosi on. Tärkeämpää on, mitä haluat saada liikunnasta irti. Ja että annat sille tilaa.

Jos et liiku säännöllisesti, voi aloittaminen tuntua hankalalta. Aloita etsimällä sisäinen motivaatiosi. Miten voisit hyötyä liikunnasta, ja mikä innostaisi sinua siihen?

Sisäinen motivaatio tarkoittaa sitä, että haluat liikkua, koska siitä tuleva myönteinen kokemus on niin palkitseva. Haluaisitko olla pirteämpi tai nukkua paremmin? Vai rakastatko treenien jälkeistä hyvänolon tunnetta? Sisäinen motivaatio vahvistuu siitä, että se mikä on vaikeaa, on samalla jotain myönteistä. Joten kysy itseltäsi, mitä haluat saada irti liikunnasta. Juuri se tekee sinusta liikunnallisen.

Katso videosarja ja innostu!

MS-tauti ja liikunta -videosarjassa seurataan MS-tautia sairastavan Saijan ja muiden Helsingin ja Uudenmaan Neuroyhdistyksen juoksijoiden valmentautumista Naisten Kymppiin kevään 2017 aikana. Saat myös vinkkejä, miten aloitat juoksemisen, miten valmistaudut suoritukseen ja miten säilytät motivaatiosi.

MS-tauti ja liikunta, osa 1: Sopiiko juoksu MS-potilaalle?

MS-tauti ja liikunta, osa 2: Kuinka valmistaudun juoksusuoritukseen?

MS-tauti ja liikunta, osa 3: Motivaation ylläpito liikunnassa