Till start ×

Träningspepp

Att tänka på träning är väl också en sorts träning? Om träning inte smakar bra, tänk på vad som driver dig. Då kan du hitta din egen motivation.

Träningsmänniska? Jag?

Vad krävs för att du ska bli en träningsmänniska? Inte mer än att du är en människa som tränar. Det handlar inte om hur du presterar eller vilken kropp du har. Det du vill få ut av att röra på dig är mycket viktigare. Och att det finns utrymme för det.

Om du inte tränar regelbundet kan det kännas motigt att komma igång. Börja då med att hitta din inre motivation. Vad ser du för vinster med att träna, och vad är det som driver dig?

Inre motivation betyder att du vill träna för att belöningen ligger i den positiva upplevelsen. Vill du bli piggare eller sova bättre? Eller älskar du känslan efter ett träningspass? När du är motiverad inifrån drivs du av att det som är svårt också är något positivt. Så fråga dig själv vad du vill ha ut av din träning. Det är det som gör dig till en träningsmänniska.

Se videoserien och hitta din motivation!

I videoserien MS-sjukdom och motion följer vi Saija on andra löpare från Helsingfors och Nylands neuroförening, när de tränar för löpevenemanget Tjejmilen (Naisten Kymppi) under våren 2017. Du får också tips om hur du kan börja med löpning, hur du förbereder dig för en prestation och hur du håller kvar din motivation.

MS-sjukdom och motivation, del 1: Passar löpning en MS-patient?

MS-sjukdom och motivation, del 2: Hur förbereder jag en prestation?

MS-sjukdom och motivation, del 3: Hur håller jag motivationen kvar?

Är det här att träna?

Cross-fit, ultra-maraton, vattenrugby eller bikram yoga? Träningsformerna utvecklas hela tiden med sikte på mer uthållighet, mer stryka eller mer fokus.

Måste träning alltid handla om att du kör slut på dig själv? Naturligtvis inte. Lika viktigt som att träna är att du orkar hela vägen och att du återhämtar dig utan bakslag. Balansen kan vara svår att hitta med en MS-diagnos. Du behöver hitta din inre motivation, men också din egen träningsform.

När du tänker på vad som driver dig och vad din kropp tillåter, kan det vara att enkla övningar i hemmet känns allra bäst. Då är det ditt sätt att träna. Fundera också på hur du kan göra träningen till en sund vana. Det viktigaste är att du bibehåller ditt fokus på det som driver dig i träningen. Kom ihåg att om du råkar hoppa över något träningspass så är det inte ett misslyckande. Bara en liten miss som du snabbt kommer över.

Behöver du pepp och motivation i din träning? En träningscoach kan hjälpa dig att komma igång. Rådgör med din läkare eller arbetsterapeut om du känner dig osäker.

Man skulle kunna säga att jag lär känna min kropp på nytt.

Kvinna, MS-diagnos 2016

Det tar 66 dagar att skapa en ny vana.

European Journal of Social Psychology (How habits are formed: Modelling habit formation in the real world, 2009)